گردهمایی فعالان صنعت ساخت افزایشی ایران در تاریخ 22 شهریورماه جاری برگزار شد. در این گردهمایی، آقای دکتر شکریه دبیر ستاد توسعه فناوریهای مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری، توسعه بازار این صنعت را با استفاده از خلاقیت و نوآوری، یکی از چالشهای پیش رو این حوزه معرفی نمود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای مواد و ساخت پیشرفته در این گردهمایی اظهار کرد: پس از تشکیل ستاد با توجه به اهمیت حوزه چاپ سه بعدی فعالیت، اقداماتی در ستاد انجام و مسیری برای ارتقاء این حوزه در کشور طی شد. هر چند این فناوری در دنیا، پیشینهای قدیمی دارد اما در ایران همچون نهال نوپایی است که برای جبران عقبماندگی در این حوزه نیاز به حرکتی با شتاب به خوبی احساس میشود.
دکتر شکریه تدوین سند ملی توسعه صنعت ساخت افزایشی را یکی از اقدامات ستاد برای توسعه این حوزه در سال گذشته دانست و عنوان کرد: ازآنجاکه این حوزه از فناوریهای استراتژیک محسوب میشود بنابراین نگارش سندی که مسیر حرکتمان را مشخص کند الزامی بود. علاوه بر تدوین سند، نقشه راه 10 سالهای نیز برای این حوزه ترسیم شد که بهزودی کتاب «گزارش جامع تدوین سند ملی و نقشه راه فناوری ساخت افزایشی ایران» منتشر میشود. وی در بخش بعدی سخنان خود درباره نخستین رویداد چاپ سه بعدی که اردیبهشتماه سال جاری برگزار شد توضیحاتی را ارائه داد و این رویداد را عرصه و فرصتی برای نمایش توانمندیهای کشور در این حوزه دانست.
وی ضمن اعلام تشکیل انجمن صنفی ساخت افزایشی در مردادماه سال جاری، درباره برنامههای آتی ستاد نیز ابراز کرد: برنامه ملی ساخت افزایشی شامل سازوکارهای اجرایی سازی سند و نقشه راه توسعه فناوری ساخت افزایشی است که اقدامات آن برای سالهای 1396 تا 1405 با جزئیات تدوین شده است تا با استفاده از تمام ظرفیتهای داخلی و خارجی برای دستیابی به جایگاه برتر منطقه استفاده شود.
در ادامه ایشان درباره دورههای آموزشی I3DL که یکی دیگر از اقدامات ستاد است گفت: با برگزاری این دورههای آموزشی دانش بدنه فنی کشور ارتقاء مییابد و پس از برگزاری دورهها، مجوز بینالمللی کاربری چاپ سه بعدی به شرکتکنندگان ارائه میشود که اولین و تنها گواهینامه جامعه برای آموزش نیروی متخصص در زمینههای مختلف چاپ سه بعدی، اسکن سه بعدی، مدلسازی سه بعدی و مهندسی به کمک کامپیوتر است.
دبیر ستاد درباره چالشهای پیش رو در این حوزه بیان کرد: نیاز به توسعه بازار، رقابت با رقبای خارجی، ارتباط با دانشگاه و ورود به عرصه صادرات از چالشهای پیش رو این حوزه است. در بحث توسعه بازار، ایران دارای بازار کوچکی در این حوزه است و با خلاقیت و نوآوری باید این بازار را توسعه دهیم. همچنین شرکتها باید ارتباط جدی با مراکز علمی داشته باشند. در بحث صادرات نیز ستاد برنامههایی دارد تا شرکتها با حضور در نمایشگاههای بینالملل با محصولات، ایدهها و توانمندیهای سایر کشورها آشنا شوند.
منبع:http://www.amc.isti.ir